|
|
Kişinin eğitsel ihtiyaçlarının
kendi dışındakilerce belirlenmesi ve benimsetilmesi süreci. |
|
|
Kişinin eğitsel ihtiyaçlarının kendince belirlenmesine
ve karşılanmasına yardımcı olunması süreci. |
|
|
Herhangi bir kurum içinde
oluşturulan ve öğrenme merkezli eğitime yönelik olarak
katılımcılara çeşitli öğrenme kaynak ve imkanlarının sunuldupu
ortam. |
|
|
Kişilerin, kendilerince
belirlenen amaçlarına erişebilmeleri için kazanmaları
gereken bilgi, beceri ve davranışlar. |
|
|
Basılı, elektronik veya
bilgisayar ve/veya web ortamında, görsel ve/veya işitsel
malzeme ile bir konuda bilgi, beceri ve/veya deneyim sahibi
olup da bunları aktarabilen kişiler. |
|
|
Temel varlık nedeni. |
|
|
Büyük ve iddialı sonuç,
ülkü. |
|
|
Yol gösterici ilkeler. |
|
|
Herhangi bir kurum içinde
oluşturulan ve katılımcıların kendi kendine öğrenebilme
becerisini kazanması ve bunu belirli amaçlara yönelik
olarak kullanabilmesi için gereken öğrenme kaynak ve imkanlarının
bulunduğu öğrenme ortamı. |
|
|
Kendi kendine öğrenmek
için imkanlar sunmak. |
|
|
Oluşturulacak öğrenme
ortamından yararlanacak tüm katılımcıların, eğitsel gereksinimlerinin
"öğrenme" yoluyla karşılanabildiği bir duruma
erişmek. |
|
|
|
|
İnsanlar iyidir...
İnsanlar doğuştan yanlış, kötü ve çirkine değil; doğru,
iyi ve güzele eğilimlidirler. Bu eğilimler çeşitli
amaçlarla yine insanlarca bozulabilir. Doğal eğilimleri
böylece bozulanlardan bir bölümü -maruz kaldıkları
koşullandırmanın düzeyine bağlı olarak- tekrar eski
yeteneklerini kazanabilir ya da kalıcı olarak öğretilme
bağımlısı olarak kalırlar. |
|
|
|
|
|
İnsanlar öğrenirler...
Milyonlarca yıllık genetik miras içinde en köklüsü
"öğrenebilme"dir. Öğrenenler varlıklarını
sürdürüp gelişmişler, öğrenemeyenler ise yok olagelmişlerdir. |
|
|
|
|
|
Çevre, öğrenmek isteyenlere
sunar... Fiziki ve sosyal çevreler zengin bir
öğrenme kaynağı ve imkanı denizidir. |
|
|
|
|
|
Yalnız ihtiyaçlar öğrenilir...
İnsanlar yalnızca kendi duydukları ihtiyaçları öğrenirler.
Başkalarının onlar için yararlı/zorunlu gördükleri
içinden, gerçekten ihtiyaç olarak kabul ettiklerini
öğrenir, gerisini ise ya reddeder ya da -baskı altındalarsa-
belleme/unutma yoluyla durumu geçiştirirler.
|
|
|
|
Kişilerin bireysel hedefleri
yönündeki öğrenme ihtiyaçlarını karşılayabileceği "çok
öğeli platform". |
|
|
KiGep projesinin uygulandığı
fiziki mekanın idresini sağlayan ve aynı zamanda (kolaylaştırıcılık)
işlevlerini yerine getiren tam zamanlı personel. |
|
|
KiGeP uygulamalarına
katılan üniversite son sınıf öğrencisi veya mezunu olup,
28 yaşını aşmamış ve henüz istihdam imkanı bulamamış gençler. |
|
|
Öğrenme herhangi bir
yolla kişinin, kendi kontrolü altında bir bilgi, beceri
ve/ya davranış edinmesidir. Öğrenme doğuştan gelen özelliklere
bağlı olduğu kadar, sonradan geliştirilebilir bir beceridir.
İhtiyaçlarımızı karşılamak, etkinliğimizi artırmak, koşullara
daha iyi uyum sağlayabilmek, belirsizliği yenmek ve daha
iyi tahmin yapmak, rekabet edebilmek başkalarına karşı
sorumluluğumuzu yerine getirmek, potansiyelimizi tümüyle
kullanabilmek için öğreniriz.
Bir konuyla ilgili gözlem ve bulguları değerlendirir,
sonuçlar çıkarırız. Bu sonuçları uygular, test eder ve
yeni gözlemlerimize yansıtırız ve bu öğrenme süreci sürekli
tekrarlanan bir döngü halinde devam eder.
Yaşamın tümü, “öğrenme”dir. Karşılaştığımız tüm sorunlar,
bir öğrenme eksikliğine işaret eder ve öğrenme ile çözülür.
Öğrenme sadece okulda ve işte değildir; doğduğumuz andan
(hatta öncesinden) itibaren her an öğreniriz. Hayatımızda
eğitsel, sosyal, biyolojik, fizyolojik, ekonomik, kültürel
ve daha ne varsa, hep öğrenmedir. Çaresiz kalınan her
sorun, bir öğrenme eksiğine işaret eder. |
|
|
Özgür düşünmemizi engelleyen
unsurlar, düşünmediğimiz ya da düşünmek istemediğimiz
her şey birer zihinsel zincirdir. Örn: Önyargılar, yanlış-inançlar,
kalıplaşmış-fikirler, korkular, takıntılar, saplantılar,
şartlanmalar, dil ve kavram dağarcığımızdaki yanlış, eksik,
ezber bilgiler, korkulara dayalı aile ve toplum yaşamı
gibi bizi kısıtlayan etkenlerin çoğu, tam içimizde, zihnimizde
yer etmiştir ve bazen onları fark etmeyiz bile. |
|
|
Kişinin kalıtsal, fiziksel,
zihinsel, ruhsal, ahlaki ve bu gibi yönlerden yeterlik
ve kısıtlarının, onun çevresine ördüğü varsayılan çok
boyutlu ortam "kişinin yaşam alanı" olarak tanımlanmıştır.
Halen maddi ve manevi olarak hangi arzularımızı ve de
ne dereceye kadar tatmin edebiliyorsak bunlar, içinde
yaşadığımız yaşam alanının bize sunduğu ürünlerdir.
Bunlardan başka ya da daha yüksek düzeylerde tatminler
arıyorsak, bu ancak yaşam alanımızı genişletmekle mümkündür.
Sorunlarınız, imkanlarınız, özlemleriniz ve başka her
ne varsa her biri "yaşam alanınız" içindeki
doğru-yanlış, iyi-kötü, güzel-çirkin ürünlerdir. Kendinizle
ilgili her ne değişiklik varsa ancak yaşam alanınızda
değişiklikler yoluyla yapabilirsiniz. "Yaşam Alanı"
kavramı ile ilgili en çarpıcı gerçek budur. |
|
|
Yaşam alanı sınırlarının
çoğu kişinin kendince oluşturulur, bir bölümü ise kendi
dışında oluşur. Her bir sınıra birer “yaşam becerisi”
olarak bakmak mümkündür. Bir yaşam becerisi yoluyla bir
getiri sağlamak için öncelikle o yaşam becerisinin deneyimlenmesi
gerekir. Öneminin yeterince bilincinde olunmayan bir yaşam
becerisi bir şey kazandıramaz. O halde öncelikle, yaşam
becerilerine dokunulması, onların ellenmesi, içinde yaşanması
ve ne gibi getirileri olabileceğinin anlaşılması ve de
deneyimlenmesi gerekir.
Yaşam alanını genişletmek için kazanılması yararlı bazı
yaşam becerilerinden örnekler: Referans olabilecek tanıdıklar,
borç verebilecek tanıdıklar, kurulacak işe ortak olabilecekler,
çeşitli konularda danışılabilecekler, mentorluk (rehberlik)
yapabilecekler, ilişki kurabilme becerisi, tanıdıklar
hakkındaki bilgilerin genişliği ve güncelliği, izlenen
dergi sayısı, piyasaları (reel, mali, işgücü vb) izleme
düzeyi, fikrini ifade edebilme becerisi, uzlaşma becerisi,
“yakınma”yı tembellik için gerekçe yapmama becerisi vb. |
|
|
KiGeP’teki öğrenme oturumlarının
sonunda her katılımcının kendi hedefleri yönünde yaşam
alanını genişletmek için yaptığı plandır. BÖP, KiGeP katılımcılarının
kendilerini tanımaları ve edinebilecekleri bir hedefe
göre yetersiz olan yönlerini geliştirmeleri esasına dayanır.
KiGeP'e katılan gençler; 1. iş bulmak, 2. iş kurmak, 3.
ek bir gelir yaratmak, 4. giderlerini azaltmak için bir
tasarruf projesi hazırlamak konularından en az birini
kendilerine hedef seçerek BÖP'nı uygulayabilirler. |
|
|
Öğrenme amaçları benzer
kişilerin yardımlaşma yoluyla öğrenebilmeleri için kendi
aralarında oluşturdukları gruplar. |
|
|
|